زبان انگليسي
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

مقدمه :

نياز به برقراري ارتباط با ديگران امري اجتناب ناپذير است. از آنجائيكه زبان انگليسي بعنوان زبان بين المللي جهت برقرار كردن ارتباط با ديگر كشورها برگزيده شده، لذا يادگيري اين زبان بعنوان زبان دوم امري طبيعي و لازم است. در دنياي امروز كه عصر ارتباطات است نياز به داشتن زبان انگليسي ان هم بصورت كاربردي وظيفه اي است كه بر دوش معلمان زبان انگليسي قرار داده شده است.

سوال اين است كه چقدر معلمان زبان انگليسي در مدارس موفق بوده اند. آيا مشكل يادگيري زبان انگليسي معلم است يا كتاب درسي؟

معلمي را در نظر بگيريد كه در مدرسه به تدريس كتاب درسي مي پردازد. در همين كلاس درس دانش آموزان  به يادگيري نكات تدريس شده توسط معلمشان مي پردازند ولي در پايان كتاب دانش آموزان تنها نكات دستوري كتاب را بخوبي مي دانند ولي اگر يك سوال محاوره اي ساده از آنهاپرسيده شود، بهترين دانش آموز با بسياري مكث پاسخگو خواهد بود. بقيه ي دانش آموزان هم پاسخي نخواهند داشت. همين معلم در خارج از مدرسه در آموزشگاهي به تدريس زبان انگليسي و با كمك كتابهاي غير درسي مي پردازد. از دانش آموختگان آن آموزشگاه هم سوالاتي در زمينه هاي ارتباطي بپرسيد. بخوبي پاسخ خواهند داد. مي توان نتيجه گرفت كه كتاب درسي كنوني داراي نقاط صعقي است كه يادگيري زبان انگليسي را با مشكل مواجه كرده است. بهترين دانش آموختگان نكات دستوري در ايران و بدترين گويندگان از نظر مكالمه، تلفظ و لهجه در همين كشور هستيد .

كتاب مورد بررسي، كتاب زبان انگليسي سال سوم راهنمايي مي باشد كه قسمتهاي مختلف مورد بررسي قرار مي گيرد.

1- بررسي مكالمه ها:

نقاط ضعف :

 اولين موضوعي كه براي برقرار كردن ارتباط مهم است برقراري مكالمه اي معقول و روان است. كتاب سال سوم راهنمايي بعنوان كتابي كه پس از گذشت دو سال از آشنايي دانش آموختگان با اين درس مورد تدريس قرار مي گيرد، متأسفانه از لحاظ بكارگيري مكالمات كاربردي و روزمره بسيار ضعيف است. مكالمات ارائه شده در درسها با موضوعاتي غير كاربردي ارائه شده كه تنها دانش آموزان را مجبور به محدود كردن محفوظات مي نمايد.

تصاوير ارائه شده در كتب درسي نيز بسيار مبتدي بوده و انگيزه دانش آموز را براي ادامه ممارست از بين مي برد. همچنين عدم وجود وسايل كمك آموزشي براي يادگيري شنيداري از قبيل CD و نوار معلم را مجبور به انجام فعاليتهاي تكراري مي نمايد.

 

راهكار :

 استفاده از تصاوير جذاب خلاقانه كه حتي براي دانش آموزان پايه هاي پايين تر مي تواند همراه با تصاويري براي رنگ آميزي همراه باشد. استفاده از مكالمات كاربردي و روزمره و تكرار آنها در قالب جملات با ساختارهاي مختلف و شخصيتهاي گوناگون در قالب تمرين. استفاده از CD هاي آموزشي براي ممارست مكالمات با تلفظ صحيح، نوار و فيلم هاي آموزشي.

2- بررسي الگوها (Patterns)

نقاط ضعف: بعد از مكالمات هر درس قسمتي بنام الگوها موجود مي باشد. اين الگوها سمي در نشان دادن نكات گرامري هر درس اند. يكي از نقاط ضعف اين الگوها در كتاب سال سوم استفاده از جملات بدون استفاده از تصاوير جذاب مي باشد. كوتاه بودن جملات و غير مرتبط بودن آنها با لغات محدود سبب محدود كردن دايره لغات دانش آموزان مي گردد.

راهكار :

استفاده از متنهاي كوتاه و بهم پيوسته كه موضوعي واحد داشته باشند در قالب يك داستان كوتاه با استفاده از نكات دستوري كه قرار است در همان درس تدريس شود. استفاده از تصاوير مربوطه به داستان جهت بخاطر سپردن مطلب كه مي توان از بعضي از لغات جديد در كنار هر تصوير استفاده كرد.

يكي از راههاي موفق يادگيري لغات جديد مطالعه داستانهاي شيرين و جذاب انگليسي است كه مدت ماندگاري در ذهن بسيار بالا است.

نقطه قوت :

كتاب درسي ارائه شده از لحاظ تقويت نكات دستوري دانش آموزان بسيار غني است و تنها تأكيد بر يادگيري نكات دستوري است.

3- بررسي تمرينات :

نقطه قوت :

تمرينات بسيار مبتدي بوده و تنها تأكيد تمرينات كتاب بر ممارست در يادگيري نكات دستوري است. يادگيري لغات و مكالمات با اشاره اندكي مورد توجه قرار گرفته اند.

راهكار:

مي دانيم تا دانش آموزي دايره لغاتش افزايش نيابد، نكته دستوري به كار نمي آيد.

بنابراين پيشنهاد مي شود، تمرينات از يكنواختي ، تكراري بودن، عدم وجود تصوير، عدم تأكيد بر افزايش لغات و مكالمات خارج شوند. مي توان تمرينات را به سمتي برد كه در عين حال نكات دستوري را تقويت مي كند، لغات جديد و مكالمات به نحو احسن ارتقاء يابد. استفاده از جملات بهم پيوسته در قالب متن كوتاه با جاهاي خالي، جهت ارتقاء لغات، استفاده از چند مكالمه مختلف با استفاده از تكرار لغات باشد

 مي تواند راهكار مناسبي باشد.

 

بررسي Reading يا درك مطلب :

نقطه قوت :

متون ارائه شده تحت عنوان Reading قابل قبول بوده و در جهت ارتقاء دايره لغات و نكات دستوري گام نهاده است. تصاويري قابل قبول مناسب با متن نيز موجود مي باشد.

4- بررسي تدريس تلفظ :

نقطه قوت :

در پايان هر درس قسمتي وجود دارد كه به ياد دادن تلفظي جديد مي پردازد. موجود نبودن نرم افزارهاي آموزشي، و نوارهاي كمك آموزشي جهت تمرين تلفظ دانش آموزان و كم بودن ارائه شده از مشكلات اين بخش مي باشد. تلفظ يكي از بخشهاي مهم يادگيري زبان است كه در كتاب درسي فضايي حدود 5 سانتي متر مربع را به خود اختصاص داده و اين جاي تعجب است.

راهكار :

استفاده از CD، نرم افزار، فيلم و غيره جهت يادگيري بهتر تلفظ لغات استفاده از لغات وسيع تر جهت تمرين تلفظ كلمات .

 نتيجه :

با توجه به نكات ارائه شده، اين كتاب مي تواند نيازهايي از قبيل برقراري ارتباط معقول، داشتن لغات وسيع و تلفظ صحيح كلمات را براي دانش آموزان به همراه داشته باشند.

يكي ديگر از مشكلات اصلي كتابهاي درسي دوره راهنمايي به روز شدن مطالب كتابهاي اين مقطع مي باشد به طوري كه حدود بيست سال است كه اين كتابها با همين شكل ظاهري و همين متن و تمرينات موجود مي باشد.


موضوعات مرتبط: تحلیل کتاب زبان سال سوم راهنمایی
[ چهارشنبه هفدهم اسفند 1390 ] [ 22:11 ] [ ولي حقي ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب
>عضويت

<14144-- ParsSkin.com --> Online User
خطاطي نستعليق آنلاين